Osnovna škola "MB"

STRATEŠKI MODEL TIMSKE NASTAVE U OSNOVNOJ ŠKOLI „MB“
Suština timske nastave

Timska nastava u Osnovnoj školi „MB“ podrazumeva zajednički, stvaralački rad i podeljenu odgovornost više učitelja i saradnika na realizaciji nastavnih sadržaja. Članovi tima zajedno biraju teme, planiraju aktivnosti, oblikuju fleksibilan sadržaj, realizuju obrazovne i vaspitne zadatke, prate napredak učenika i pružaju međusobnu podršku.

Komunikacija kao temelj timskog rada

Komunikacija se posmatra kao dvosmeran proces slanja i primanja poruka – verbalnih i neverbalnih. Ona obuhvata govor i slušanje, čitanje i pisanje, gestikulaciju i izražavanje emocija, ali i komunikaciju posredstvom tehnologije (telefon, televizija, računar).

Načela dobre komunikacije u našem sistemu su:

  • ravnopravnost,
  • uvažavanje,
  • poverenje,
  • uzajamnost,
  • usmerenost,
  • efikasnost.

Tim kao posebna forma saradnje

Tim u Osnovnoj školi „MB“ prevazilazi pojam obične grupe. To je mala, povezana zajednica ljudi usmerena na jasno definisane ciljeve, u kojoj su svi članovi posvećeni njihovom zajedničkom postizanju.

Ključne odlike uspešnog tima:

  • jasna vizija i usmerenost na cilj,
  • međuzavisnost i empatija među članovima,
  • podela odgovornosti i uloga,
  • jasno definisane procedure i pravila rada,
  • mehanizmi donošenja zajedničkih odluka,
  • sposobnost rešavanja konflikata i tenzija.

Kako gradimo uspešan tim

Da bi tim funkcionisao optimalno, potrebno je razviti uspešnu saradnju. To se postiže kroz:

  1. jasno postavljen zajednički cilj,
  2. poverenje i kvalitetne međuljudske odnose,
  3. transparentnu podelu uloga i odgovornosti,
  4. dobru komunikaciju (aktivno slušanje, jasno izražavanje),
  5. raznovrsnost znanja, iskustava i vrednosti članova,
  6. ravnotežu između zadatka i odnosa u timu – jer timski rad mora donositi rezultate, ali i zadovoljstvo.

Modeli timske nastave u Osnovnoj školi „MB“

  1. Model podrške – jedan učitelj vodi nastavu, dok drugi pruža dodatnu pomoć učenicima kojima je to potrebno.
  2. Paralelna nastava – učitelji zajednički planiraju, ali istovremeno rade sa različitim grupama učenika.
  3. Alternativna nastava – jedan učitelj radi s većinom, dok drugi obrazuje manju grupu, koja može obrađivati drugačije sadržaje.
  4. Nastava po centrima – učionica se deli na tematske centre; učitelji koordiniraju rad u njima, dok učenici imaju aktivnu ulogu u samostalnom istraživanju.
  5. Timsko podučavanje – oba učitelja ravnopravno planiraju i izvode nastavu, učestvuju u razgovoru s učenicima i zajednički upravljaju disciplinom i dinamikom časa.
Scroll to Top